torsdag, oktober 11, 2007

Does politics belong in music?

Jag nickar instämmande när Anton Gustavsson i sin krönika på Digfi skriver om en musikscen i Sverige idag med nära på noll intresse för politik. Det finns ju en del undantag så klart men huvudtendensen är ändå tydlig. Men det är ju givetvis lite problematiskt det där. Vilken typ av politisk musik skulle man föredra? Hur skulle den se ut? Det finns ju otaliga exempel på när band och artister gjort pinsamma och löjliga försök till politiska ståndpunkter. Det finns därmed också en rädsla att stänga ute vissa lyssningsgrupper och skriva dem på näsan med att yttra för tydliga åsikter. Men man tänker ändå att det borde finnas ett gäng musiker i Sverige som inte är helt nöjda med en borgerlig regering? Eller? Råder det konsensus? Är alla överens att det Fredrik Reinfeldt och hans hejdukar pysslar med är det bästa för Sverige?

Jag läste till exempel i DN idag om en samlingsskiva som gjorts i England mot rasism där bland andra Babyshambles, Bloc Party, MIA och Charlatans medverkar. Detta som en reaktion på att British National Party försökt värva medlemmar genom att just dela ut skivor med rasistisk musik på skolgårdarna. Det känns ju som en ganska enkel och självklar grej att göra och inte någon direkt provocerande eller komplicerad ståndpunkt att ta. En lika mycket missionärsställningen för artister som vill visa sig vara politiskt medvetna som att säga George Bush är skit.

Med den svenska dramaserien "Upp Till Kamp" färskt i minnet där de mossiga vänsterfolket proklamerade att "musiken inte får bli ett självändamål" så slår man ju bakut och vill fly från all sort av politisk musik. Nu är inte jag heller något fan alls av svensk proggmusik så jag håller ibland verkligen med Karin Dreijer från The Knife när hon sa som sommarpratare för några år sedan att om man har en politisk åsikt eller idé så borde man nog kanske hellre starta ett parti, skriva en artikel, diskutera med andra människor eller demonstrera för att göra sig hörd.

Problemet är ju att det sällan blir speciellt bra när någon artist försöker vara politisk i sin musik då låtarna bara blir ett instrument för att pracka på folk sina åsikter. Popformatet lämpar sig oftast ganska illa för det. Som Fredrik Strage någon gång sa så är det mycket tuffare och rock-rebelliskt att sjunga att man vill störta kungahuset än att kanske skriva en saklig låttext om utförsäljningen av statliga företag eller för höga skatter etc.

Jag gillar verkligen låten "Shirin"Jens Lekmans nya platta där han på ett snyggt och subtilt sätt tar upp kriget i Irak som ett faktum och inte en politisk fråga:
When Shirin cuts my hair her mom's sitting in a rocking chair,
She tells me stories from the war in Iraq cause they where there,
Shirin pulls my head to the side,
But in the mirror I can see a tear in her eye
En verklig favorit inom genren politisk popmusik är ju kanske framför allt Mattias Alkberg. På förra årets platta "Ditt hjärta är en stjärna" fanns det en del briljanta stunder. Där tar han bland annat upp mobbing ("Här är ditt liv"), jämställdhet ("Matti Apornas Son") och fattigdom ("Vi lägger oss igen") utan att det känns krystat. Men så är ju Mattias en mycket bra poet också. Han är expert på att bygga upp stämningar tack vare både grymt bra musik och sylvass lyrik:
Nedstämd på uppåttjack, helt väck på ett sexpack, panikångestattack.
Nere på parkeringen i skymningen i förskingringen.
Firar moderaterna ovanpå kloakerna. Ensam i taxin hem, tvåsam på avgiftningen, söndag morgon klockan fem.
Vilse på öppet hav, trygg kugge i ett nav, arg ledsen men på vad?
Tre månader i livslängder. Klappar eller limpåsar i källaren.
Två sidor av ett mynt. Ölburkar som julpynt. Ingenting har hänt.
Herren Guds bemärkelsedag, finns här några snälla barn? Inte fan vet jag.
Som sagt, "två sidor av ett mynt", det finns både dålig och bättre sätt att göra politisk musik på. Vissa artister är ju ganska korkade så man önskar att de kunde hålla sin åsikter för sig själva. Men stor del av att man köper vissa artisters politiska hållning och andras inte är ju självklart om musiken är bra helt enkelt. Nu är inte jag något fan av genren hardcore men jag gillade det svenska bandet Refused med deras agitator Dennis Lyxsén i spetsen. Speciellt på deras inflytelserika sista album "The Shape Of Punk To Come" där de överträffades sig själva och alla andra musikaliskt.

Dennis står nog och pratar om ungefär samma saker (med viss variation) mellan låtarna med sitt nya band The (International) Noise Conspiracy men det bandet gör en sådan oinspirerande och trött rockmusik att klockorna stannar så nu är jag inte det minsta intresserad vad han har att säga. Det är idel tomma rock-rebelliska poser.

Nej, jag öppnar gärna för en mer politisk svensk popmusik men för den skull tänker jag inte gå med på att vad skit som helst får passera bara för att artisten i fråga lyckats formulera en politisk åsikt.

2 kommentarer:

Daniel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Daniel sa...

Kanske får vi omvärdera Erik Zsigas "Popvänster"-bok? Det verkar ju som att till och med de mest slentrianmässiga vänsteråsikterna hos våra artister försvunnit eller tystnat.

Popvänstern har blivit cyniker och pophögern skiter i allt.