lördag, september 16, 2006

Musiksmak avgörande för livsstilen?

Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet har gjort en nyhet av en brittisk undersökning som kommit fram till det revolutionära fastställandet att "Musiksmak avgörande för livsstilen" (SvD) och att "Din musiksmak avslöjar vem du är" (AB). Syftet med detta har tydligen varit att utmana stereotyperna som t ex att "goter är deprimerade eller att fans av klassisk musik är överklass". Utmaningen gick inte riktigt hem för det visade sig att stereotypera var så stereotypa som man kunde förvänta sig. Så här står det bland annat i Svenska Dagbladets-artikel:
De som lyssnar på hip-hop och dansmusik var de i undersökningen som främst nyttjar droger, som faller för kriminalitet och som dessutom gärna har åtskilliga sexpartners.
Country-fans var de som hade minst sex; bara 1,5 av dem hade haft mer än en sex partner de senaste fem åren vilket är att jämföra med hiphoparnas 37,5% och dansmusik-fansens 28,7%. Men även fans av klassisk musik och opera kunde vara lite kriminella då undersökningen visade att var fjärde av dem hade använt cannabis. Nu har jag självklart inte läst hela rapporten men jag saknar i båda nyhetsrapporteringarna någon information om indiefansens levnadsvanor. Men man kan misstänka att man fått höra något i stil med dåliga kostvanor, taskig kroppshållning och beundransvärt höga räkningar från hjärnskrynklaren.

Fredrik Strage är som vanligt otroligt läsvärd på Dagens Nyheters kultursidor. Nu senast om klubbfenomenet sittdans. Jag håller med om att det är en fascinerande fluga i utelivet men själv föredrar jag liggdansen. Men det helst efter ett ansenligt antal öl i baren innan.

Jag gjorde DNs valtest för att se vilket riksdagsparti som låg mig närmast ideologiskt. Många frågor var svåra och jag kände mig inte tillräckligt insatt ibland för att ärligt kunna svara men jag gjorde mitt bästa. Slutresultatet blev att jag blev 81% Vänsterpartist, 78% Miljöpartist och 75% Socialdemokrat. Ganska väntat även fast jag redan hunnit rösta på Miljöpartiet. Dessvärre var jag också 35% Kristdemokrat. Inte så skoj eftersom det är det riksdagsparti jag avskyr som allra mest.

Det ska bli skönt när valet är över även om jag befarar att den borgerliga alliansen ligger farligt nära en seger. Hela valet har mer och mer liknat en löjlig mediefars som verkar ha så lite med politik att göra som möjligt och så mycket om smutskastning och skandaler att göra som möjligt. Trist.

Dagens låt: The Razorcuts - I Heard You The First Time

Inga kommentarer: