onsdag, augusti 16, 2006

Bokutmaning

1) En bok som förändrade ditt liv?
Hm, det kan jag nog inte riktigt säga att någon bok har gjort. Men jag kom ihåg att Marcus Birros "Alla djävulska främlingar" satte stort intryck på mig för det var den första boken som verkligen fick mig att inse vilket värde litteratur verkligen kan ha. Idag tycker jag mest att Marcus Birro är en ganska tråkig, torr och bitsk person men jag minns gärna "Alla djävulska främlingar".

2) En bok du läst mer än en gång?
Madame Bovary av Gustave Flaubert. Första gången var när jag var som djupast nere i Broder Daniels pojkrumsångest och Henrik Berggren sa att det var en av hans favoritböcker för han kände igen sig i Emma Bovarys utanförskap. Jag hade svårt att att inse storheten då men det gick bättre när jag läste den andra gången nu i våras under litteraturvetenskapen. Kanske var det alla litteraturteorier som fick mig att uppskatta den bättre.

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Fernando Pessoas Orons Bok, för då skulle jag antagligen inte längta tillbaks så mycket till en tillvaro med andra människor.

4) En bok som fick dig att skratta?
Jag läser sällan böcker som jag tror kommer att få mig att skratta. Det är sällan det jag vill ha ut av litteratur, vill jag ha humor vänder jag mig främst åt tv-serier, filmer och serietidningar. Men Fredrik Wikingsons och Filip Hammars "Två nötcremé och en moviebox" hade sina stunder. Likaså Jerry Seinfelds "Seinlanguage" även fast den mest var hans sketcher transkriberade till texter samlat i en bok.

5) En bok som fick dig att gråta?
Hm, lite lika som första frågan. Jag har gråtit till poplåtar, filmer och Six feet under men böcker har inte, ännu, haft den förmågan. Men jag vet att ett delar av Lars Åbergs "Cowboy - På drift i ett annat Amerika" berörde mig väldigt starkt. Livet överträffar dikten, ni vet.

6) En bok du önskar hade skrivits?
En roman som vore en blandning av filmerna "Groundhog day" och "Eternal sunshine of the spotless mind" skulle antagligen bli den bästa romanen jag någonsin läst.

7) En bok som inte borde skrivits?
Ooo, det är så många så jag blir deprimerad av att tänka på det. Men det är likadant där som med skivor, filmer och tv-serier.

8) En bok du just nu läser?
"Härifrån till allmänningen" av Steve Sem-Sandberg

9) En bok du tänkt läsa?
Sylvia Plath "Glaskupan", Laurence Sterne "Tristram Shandy", Monika Fagerholm "Diva", Sture Dahlström "Den galopperande svensken", Stig Larsson Nyår.

10) Den bästa boken du läst?
Chuck Palahniuk "Survivor", Virginia Wolf A room of ones own", Stig Larsson "Autisterna", Clarice Lispector "Stjärnans ögonblick", Klas Östergren "Gentlemen".

2 kommentarer:

Anonym sa...

...märkligt att vara torr, tråkig och BITSK på samma gång...
tack för beröm av främlingar-boken i alla fall...mvh marcus birro

Johanni Sandén sa...

ja det kanske låter som en märklig kombination. men jag sympatiserar med ditt korståg mot Sveriges medie-och kulturelit men känner inte att du ger några riktigt bra och spännande alternativ.