söndag, augusti 20, 2006

En jävla pajas.



Lasse Anrell har kommit på hur den svenska damfotbollen ska räddas och det är helt otroligt att en sådan intelligensbefriad människa får fortsätta skriva för Aftonbladet. Han menar att damfotbollen måste göras mer kvinnlig. Så här skriver han i en krönika på aftonbladet.se:
Då kom jag på det.Damfotbollen måste bli mycket trevligare. Här är några ytterst konkreta förslag:

Mindre mål.
Kvinnor är kortare än män, alltså är det orimligt att målen ska vara lika stora. Nu är det ju bara att skjuta högt så blir det mål. Det ger ett lite fånigt intryck.

Bollen är för stor och tung.
Flickor är spädare än pojkar, varför ska de en lika svintung boll. Fram med en flickboll, precis som flickkulstötare har en lättare och mindre kula. Flickhänder är mindre än pojkhänder.

Trevligare kläder till damfotbollspelare.
Det där är ett gammalt förslag från Malmö FF som en gång la fram tanken om att spelarna skulle ha kjol. Jättetrevlig idé, säger jag. Såna där tenniskjolar som damtennisens stjärnor har med så stor framgång. Till och med Mauresmo har en sån nu och det har bara varit bra för henne att byta.
"Våga vara kvinnliga, tjejer" fortsätter sedan karln. Jag trodde helt klart att han skämtade först. Jag trodde, i min stilla naivitet, att sådana uttalanden inte fick yttras av en ledande krönikör på en kvällstidning. Jag vet förvisso att Lasse Anrell är en jävla pajas. Men han är en pajas med mycket inflytande. Otroligt många läser vad han skriver. Allt ett sådan här idé vill göra är att ytterliggare förminska och bagatellisera damfotboll. Det hjälper inte ett dugg.

Han skriver också: "Och glöm inte en sak: värre kan det inte bli. Ingen bryr sig om er lilla halvtaskiga liga. Publiksiffrorna blir bara sämre och sämre.
Snart kommer ingen alls."
Jo, det kan visst bli värre. Ett sådant förslag kan göra att inte ens de få som kommer tar damfotbollen på allvar. Lasse Anrells idéer är ett sådant klassiskt exempel på kvinnoförakt som av oaktsamma människor kan misstas för omtänksamhet för tjejers utövande av fotbollen. Jag tror egentligen att Lasse Anrell hatar både fotboll och kvinnor.

Läs hela Lasses krönika här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

fy fan!

Anonym sa...

Åh men herregud! Det var det värsta jag har hört på länge! FINNS det såna människor? KJOL! Herregud!!!

Johanni Sandén sa...

Ja, jag vet! Det är rätt sjukt att det finns människor som vill ventilera såna störda idéer! Som sagt; Lasse Anrell är en jävla pajas!