söndag, juli 23, 2006

Pop, pop, pop



Jag var och såg Radio Dept och Most Valuable Players på Kulturhusets terass i torsdags. Det var bra men inget jag vill slösa mer text på än så här. Istället funderar jag på nyheten om att Victoria hoppat av The Concretes. Märkligt på nåt sätt men samtidigt finns det en del av mig som tycker det ska bli jätteintressant att kanske både få en soloplatta med Victoria och en ny Concretes-platta med Maria eller Lisa (eller varför inte båda två?) bakom micken. Splittringen känns också lite välkommen då deras senaste platta "In Colour" som kom tidigare i år kändes, visserligen ambitiös och välgjord, men ändå som en ganska tråkig och förutsägbar storbolagsproduktion.

Annars går mitt musikrecenserande segt. Det kan vara den förslöande sommarvärmen i kombination med att det släpps få skivor så här års. Just nu kämpar jag med en recension av Junior Boys kommande platta "So This Is Goodbye". Men det är egentligen ingen panik eftersom den släpps först i början av september men finns redan idag att tanka hem på Soulseek för den som inte kan hålla sig med uppföljaren till 2004-års briljanta "Last Exit". Jag kan skvallra om att den fluffiga och luftiga produktionen är intakt medan beatsen är lite mer återhållsamma. Men kylan är alltjämt där.

I fredags fyndade jag fyra gamla nummer av den legendariska svenska musiktidningen Pop på Mickes skivor vid Hornstull. Jag börjar få på mig ett fint antal nummer av den tidningen nu. Nu fick jag tag i nummer 20 och 23 samt nummer 5 och 8 av Pop volym 2. I nummer 23 finns en helt fantastisk intervjuartikel med Daft Punk av Fredrik Strage och i nummer 5 från volym 2 så finns Andres Lokkos definitiva hyllning till det superba skotska skivbolaget Postcard. Postcard-bossen Alan Horne framstår ju minst sagt som en härligt galen man!

Dagens låt: Kalle J - J.U.

1 kommentar:

Anonym sa...

Strountes debutskiva med Maria sång och lite annat är inte så dum.