torsdag, juni 29, 2006

Halvårsrapport



Det har gått ett halvår av 2006 nu. Det finns mycket man kan säga om detta halvår men jag tänkte fokusera på populärkultur i allmänhet och popmusik i synnerhet. För det är det jag kan bäst, tror jag. Huruvida den kultur jag tycker har varit den bästa första halvleken av 2006 är populär är något jag förstår man kan diskutera. Men man kan ändå säga att den musik jag redovisar är sprungen ur populärkultur. Men de flesta artisterna här har tagit de populärkulturella elementen och spetsat till, förvridit, förstört och byggt upp igen, sparkat och smekt dem tills en att annat utgångsläge har hittats och, ska jag säga, ett alternativt förhållningssätt är vunnet.

En del av popvärlden är förlamad av retrokulturen som hela tiden hämtar sina ideér från främst 60-, 70- och 80-talet. En annan del kanske också är delvis sprungen ur denna kultur men är ändå intresserad av att sätta gamla ideér i ett nytt sammanhang, nämligen 2006. Sånt kan jag tycka kan bli fånigt intressant ibland om det görs på rätt sätt. Jag önskar inte att jag stod längst fram när Rolling Stones spelade sin första spelning på Marquee i London i början av sextiotalet, inte heller att jag tog mitt första bloss i San Fransisco till tonerna av Loves Forever Changesi slutet av sextiotalet, eller suttit på helspänn när Kraftwerk repade första gången i Düsseldorf i början av sjuttiotalet, eller köpt den första Orange Juice-singeln på en klassresa i Glasgow 1980, eller sett någon av My Bloody Valentines öronbedövande konserter när de fortfarande var ett kämpande indieband i slutet av åttiotalet, eller när Saint Etienne tog sin första stapplande steg på någon liten klubb i Camden när nittiotalet fortfarande var ungt och oförstört av grungen.

Jag ser hellre när The Radio Dept gör sin turnépremiär på Södra Teatern i Stockholm, eller när Pete Doherty kommer med sitt Babyshambles och vänder upp och ner på Stockholm eller när Hot Chip skapar dansglädje i Sverige under den ambulerande Acceleratorfestivalen. Ok, nu överdriver jag. Men jag har ändå poäng även om den kan vara svår att se. Vad jag menar att den popmusik som görs nu är minst lika bra och intressant som den som gjorts tidigare om än inte lika nydanande och omvälvande. "Allt nytt är bra tills motsatsen är bevisad" som en klok författare sa en gång i tiden. Här är allt som är nytt och bra enligt mig. De med hög placering skulle jag till och med vara stursk och hävda att de är jättebra.

1. The Tough Alliance - New Waves (EP)
2. Camera Obscura - Let's Get Out Of This Country (CD)
3. Hot Chip - The Warning (CD)
4. Love Is All - Nine Times That Same Song (CD)
5. The Radio Dept. - Pet Grief (CD)
6. Phoenix - It's Never Been Like That (CD)
7. The Studio - No Comply (12")
8. The Kid - La Société Nouvelle (CD)
9. Ellen Allien & Apparat - Orchestra Of Bubbles (CD)
10. Andreas Matsson - The Lawlessness Of The Ruling Classes (CD)
11. Ghostface Killah - Fishscale (CD)
12. Friendly Noise: Are You Scared To Get Happy? (CD)
13. Lily Allen - Smile (Singel)
14. Most Valuable Players - You In Honey (CD)
15. The Embassy - Stage Persona (Video)
16. Nine Lives (Film)
17. Band Of Horses - The First Song (CD-spår)
18. Sambassadeur - Coastal Affairs (EP)
19. The Whitest Boy Alive - Burning (Singel)
20. The Knife - Silent Shout (CD)
21. Mixtapes & Cellmates - A Quiet Evening (MP3)
22. Cannonball Jane - Slumber Party (CD-spår)
23. Peter, Bjorn & John feat. Victoria Bergsman - Young Folks (Singel)
24. Joakim - I Though You Were Gone (MP3)
25. Belle And Sebastian - The Life Pursuit (CD)
26. Six Feet Under, säsong 5 (DVD)
27. Håkan Hellström - Båda Sidor Nu (B-sidespår)
28. Lo-Fi-Fnk - Wake Up (Jens & Ola-remix)
29. Khonnor - Burning Palace (7")
30. Le Sport - It's Not The End Of The World (Singel)
31. The Concretes - In Colour (CD)
32. The Fiery Furnaces - Waiting To Know You (Cd-spår)
33. Morrissey - You Have Killed Me (singel)
34. Cat5 - Stretch And Bend (Singel)
35. The Shapeshifters - Incredible (Singel)
36. Pet Shop Boys - Minimal (Singel)
37. Bear Quartet - The Lost Kid Office (CD-spår)
38. Otur - Self-Titled Novel (CD-spår)
39. The Pippettes - Pull Shapes (CD-spår)
40. Merz - Loveheart (CD)

Roade mig lite med att jämföra den här listan med Janne Gradvalls halvårsrapport. Haha, det var inte många gemensamma favoriter. Janne min vän, du är fortfarande en helt fantastisk skribent men vad i sjutton lyssnar du på nuförtiden egentligen?

Inga kommentarer: