fredag, november 18, 2005

"Andra söker forma människan, jag beskriver henne och framvisar en enskild individ, mycket illa formad, som jag verkligen skulle göra helt annorlunda än han är, om jag kunde skapa honom. Men nu är det gjort.
Dragen i mitt porträtt är inte vilseledande, även om de växlar och skiftar. Världen är en evig gungbräda. Allt i den gungar oupphörligt: jorden, Kaukasus klippor, Egyptens pyramider - de gungar allmänt och de gungar särskilt. Själv beständigheten är inget annat än en långsammare gungning.
Jag kan aldrig fixera mitt objekt. Det rör sig förvirrat och vacklande, i ett medfött rus. Jag fångar det precis som det är i det ögonblick jag ägnar mig åt det. Jag skildrar inte varat. Jag skildrar övergången: inte en övergång från en ålder till en annan, eller som folk brukar säga från sjuårsperiod till sjuårsperiod, utan från dag till dag, från minut till minut. Jag måste anpassa min berättelse efter timmen. Snart kan jag förändras, inte bara slumpvis utan även överlagt. Det här är en granskning av skiftande och föränderliga händelser och obestämda tankar som när det faller sig motsägande, antingen därför att jag själv är ett annat jag eller därför jag närmar mig ämnena från andra omständigheter och överväganden. Hur som helst, jag motsäger mig nog, men sanningen motsäger jag inte, som Demades sade. Kunde min själ finna ett stadigt fotfäste skulle jag inte pröva mig själv, jag skulle bestämma mig; den går ständigt i lära och på prov.
Jag framställer ett enkelt och lågt liv utan glans, men det gör inget. Hela moralfilosofin kan likaväl tillämpas på ett vanligt och enskilt liv som på ett liv av rikare stoff: varje människa bär hela människonaturens form i sig.
Författarna vänder sig till folk med hjälp av ett speciellt och säreget kännetecken; jag är den första som gör det med hela mitt väsen, som Michel de Montaigne, inte som grammatiker eller poet eller jurist. Beklagar sig folk över att jag talar för mycket om mig själv, så beklagar jag mig över att de inte ens tänker på sig själva."


- Michel Eyquem de Montaigne (1533-1592)