tisdag, februari 03, 2009

Håkan i DN Söndag.

Håkan Hellström gav en välplacerad känga till trendängsliga stockholmare i en intervju i DN's söndagsbilaga. Jag kan inte annat än älska honom för den okonstlade inställningen:

- Det senaste bandet som fick mig att gasa rejält var Glasvegas. De är lite trafikfarliga faktiskt. För mig är de det stora utropstecknet.

Man får nästan inte säga att man gillar Glasvegas, eftersom de har blivit så otroligt hajpade. Jag läste en krönika med tesen "först att gå emot hajpen vinner". Vad tycker du om det?

- Jaså är det så? Det förstår jag inte. Det där en typisk Stockholmssjukdom, ett virus som lyckligtvis inte har spritt sig till Göteborg än.

Är det så?

- Definitivt. Jag tycker det låter helt befängt. Jag vet inte vad ni har för er häruppe egentligen. Jag tycker synd om er, ärligt talat, om ni håller på med såna "mind games". Jag beklagar. Jösses vilka tilltrasslade människor. Det bekräftar min tes, att vissa musikjournalister inte håller på med musik, de håller på med mode och trender. Det har inget med känsla eller estetik att göra, de är ute efter andra saker. Det är ytterst opålitliga människor som jag som tur är aldrig umgås med.
Annars måste jag säga att det var en av de sämsta intervjuerna jag någonsin läst med den folkkäre Håkan Hellström. Inte på grund av honom. Utan på grund av den helt förvirrade uppsättning frågor DN:s Hanna Hellqvist hade laddat upp med. Till och med den alltid så tillmötesgående Håkan verkar tycka frågorna är konstiga. Varför frågar hon om hans föräldrar och syskon? Herregud människa gör din research innan intervjun och sätt sådan information i en faktaruta.

Hela intervju är ett alldeles fantastiskt praktexempel på hafsverk. Fråga-svar-artiklar kräver ju lite att svaren är fylliga och intressanta. Men eftersom frågorna är så otroligt menlösa och ogenomtänkta så blir svaren därefter. Håkan måtte ju vara en av de mest intervjuade popartisterna i Sverige under 2000-talet så, visst, att hitta nya frågor och infallsvinklar hos honom kräver kanske lite extra. Men Hanna Hellqvists frågor brinner ju verkligen av ointresse och tidsbrist.

Poängen med intervjun var givetvis Håkans segertåg på alla galor den senaste tiden. Men ändå måste jag fråga varför dom i överhuvudtaget lägger ner möda att göra den där intervjun. Vi får inte veta nåt nytt och de oinsatta i Håkan lär knappast fått en speciellt klar bild av honom. Om det inte vore för Håkans lilla utläggning om ett trendängsligt Stockholm hade jag mailat och klagat hos DN för att jag slösat min tid att läsa deras meningslösa söndagsintervjuer.

6 kommentarer:

Anonym sa...

I Stockholm är åsikter big business. Det handlar om man vill vara med och tjäna pengar eller gå sin egen väg.

the lost feeling sa...

ja herregud. nog för att jag har gjort någon halvt ogenomtänkta och intresse- och tidsbristosande intervju i mina dar, men sådär innehållslöst får jag hoppas att det aldrig varit. men visst är det svårt att veta vad man ska fråga håkan! det blir jag kanske själv varse om ett par veckor..

nåja de borde släppa in dig och mig i DN, då skulle det bli ordning på torpet! förresten tycker jag vi ska göra ett stardust-special-nummer om Håkan lagom tills hans 10-årsjubileum nästa år!

Anonym sa...

Haha! Vem var det som stod i kön till Strand igår och inte gillade Familjen bara för att de var för hypade!? Va? Vem var det? DU?

Johanni Sandén sa...

Maria: Ja, jättebra idé! Självklart ska det göras ett specialnummer om honom!

Helene: Precis som du gjorde, den kvällen på debaser, så skämtade jag givetvis. kanske lite för att det inte skulle kännas lika jobbigt att vi inte kom in!

Anonym sa...

Haha.

Åsa Secher sa...

Hanna Hellquist är så överskattad. Du kan väl ta hennes plats på DN? Johanni Sandén möter Håkan Hellström skulle jag mer än gärna läsa! (och hon ska bort från morgonpasset, mina morgnar har blivit oharmoniska)