torsdag, januari 22, 2009

The Way We Wear

Strålande nyheter har nått mig. En av mina absoluta favoritbloggar, The Way We Wear, är tillbaks! Den tystade i somras efter dålig uppdatering. Hösten utan den har varit grå. Nu är inte jag den som har dammsugit hela internet efter bra modebloggar men The Way We Wear är den enda svenska modeblogg jag tycker ha varit värd att besöka. Och läsa.

Och just läsandet är en viktig egenskap som saknas i de flesta modebloggar jag ramlat över. De flesta verkar ju tycka att de räcker med att lägga upp mobilbilder på "Dagens outfit" och så har du en fullfjädrad modeblogg. Eller bilder på H&M's nya linnekollektion. Gjorda av personer som är besatta av shopping men med noll intresse för ämnet mode. De flesta verkar sätta likhetstecken mellan just shopping och mode.

The Way We Wear är intresserade av mode ur ett historiskt och kulturellt perspektiv. Det är en fin blandning av högt och lågt som jag gillat. Som sig bör på en blogg. Och visst behövs dom. Så här skriver dom om sin comeback:

I spåren av den största börsnedgången på över ett sekel, en åstundande lågkonjunktur som kan vara värre än vad alla läsare av den här bloggen någonsin upplevt och en modemässig baksmälla som kommer få nyårsdagen att i det närmaste likna ett rosendoftande day spa var det bara tvunget. Vem skall annars skriva om det här? Någon av Schulman, Kling, Blondinbella eller Kenza? Lycka till säger jag bara. Möjligen kan den gode Alex få till någon form av twistad ironisk historia om varför Uggs aldrig har varit snygga på något sätt som helst men jag skall vara ärlig. Om det är några som skall kommentera samtiden och dess klädedräkt som de kommer att te sig är det TWWW. Punkt slut.
Visst det är inga Roland Barthes-essäer om mode som dom postar. Men som sagt, det är en blogg och inget annat. Och det är befriande att det finns folk där ute som faktiskt vågar ta något så tillsynes ytligt som kläder på allvar och problematisera det. Några som faktiskt vågar närma sig den kulturella och historiska betydelsen av mode och kläder.

Inga kommentarer: