tisdag, maj 22, 2007

Stop being influenced by fools.

Fredrik Virtanen är rolig. I lördags skrev han en krönika om hur man inte måste likna alla andra (läs här). Han talar högtidligt om kulturens likriktning och hur alla spännande alternativ blir färre och färre. Och, tro det eller ej, så citerar han Bob Dylan minsann. Karln måste ju ha något slags rekord i att skriva, referera, tipsa, nämna Dylans namn.

Förutom att allt känns som ett jättetröttsamt och typiskt gubbigt "det-var-bättre-förr"-snack på en otroligt ytlig nivå (så som sig passar och får plats på Aftonbladets Nöjeslivs sidor) så gillar jag avslutningen bäst. Så vad är då Virtanens alternativ till svennifieringen av vår kultur? Jo, vi ska titta mer på Sopranos istället för Grey's Anatomy och vi ska också hellre kolla in den senaste Scorsese-filmen än Spielbergs dito.

Wow, Fredrik! Jag är helt övertygad att så fort det händer så kommer vår kultur helt plötsligt bli fylld av fritänkare och vi slipper den masskonformitet av kulturen som vi har idag. För nu har vi helt plötsligt bytt ut en amerikansk vit gubbe till filmregissör (Spielberg) till en annan vit amerikansk filmregissör (Scorsese) samt byt ut en amerikansk tv-serie (Grey's Anatomy) till en annan amerikanske tv-serie (Sopranos).

När jag läser det där tänker jag att det kanske inte alls blir fel för att folket får bestämma (som leder till mer kommersialism och mindre artisteri, enligt Fredrik) utan för att vi lyssnar alldeles för mycket vad korkade Aftonbladet-krönikörer tycker att vi ska titta och lyssna på. Så mitt råd blir också, precis som Fredrik, att influeras av vad Dylan sjöng: "stop being influenced by fools".

3 kommentarer:

Daniel sa...

Haha, knivskarpa roligheter!

the lost feeling sa...

hehe ja virtanen är underhållande (fast inte på det sätt han vill). allt väl annars? vad händer i sommar? har ny stardust på g. ska maila ut snart. (på riktigt denna gång) måste bara fixa lite grejer först....

Anonym sa...

Maria! Goda nyheter! Jag ser som vanligt fram emot ett nytt Stardust-nummer! Jag bidrar gärna med det ni vill att jag ska bidra med.