onsdag, mars 15, 2006

Död ipod



Imorse trodde jag att mina ipod var död. Nej, det var inte så illa som på bilden här ovanför. Ingen fysisk skada var skedd. Dessvärre hade den verkat "hängt" sig. Den vägrade lyda några som helst order. Jag fick åka till skolan utan musik. Och det var ungefär lika hemskt och tråkigt som det låter.

Men väl i skolan fick jag den att börja fungera men då tog batterierna slut istället. Man märker att det finns en annan verklighet därute när man får höra den. Jag hoppas att jag inte behöver återvända till den igen.

Jag blir lite rörd när mina vänner citerar mig. Både Jenny och Emilia har gjort just så. Det kanske finns en framtid för mig som sprudlande citatmaskin?


The Radio Dept - The Worst Taste In Music [ladda hem mp3]
Radio Depts nya singel är här och den låter som...surprise, surprise Radio Dept! Jag är besatt av gitarren som kommer in i slutet av låten. EP:n innehåller remixar av Flow Flux Clan och Differnet. Billy Rimgard är självklart i extas inför detta faktum:

"The Worst Taste In Music« är ytterligare ett steg mot fullbordandet av The Radio Dept. som det viktigaste bandet i mitt moderna liv (d.v.s. post-25, när man ska vara desillusionerad och nostalgiskt prata om hur mycket bättre all musik var när man var 16, men hey, ingen musik jag lyssnade på då var såhär bra).

Redan när den varma syntbasen går igång på sextondelarna förstår man att The Radio Dept. anno 2006 är bättre än alla tidigare årgångar. Utan att vara samma gamla The Radio Dept. men också utan att vara något främmande. Det är utveckling med perfekt kirurgi.

The Radio Dept. är ett band som bryr sig. De bryr sig om sin musik, sina ljud, sina texter. Ingenting i »The Worst Taste In Music« ligger fel. Från de knastertorra trummorna till de drömska gitarrackorden och den tunga pianotonen är allting mixat med delikat precision. Det finns fortfarande ljudsmuts och det går alls inte att beskriva The Radio Dept. som »slicka«, men de är ändå sveriges mest välproducerade popband. Bara så att vi är på det klara med det: »Välproducerad« betyder här »en produktion som givit varje ljud exakt vad det behöver för att göra låten fulländad« snarare än den generella betydelsen »cleant och krispigt med cymbaler inspelade i Vadstena kyrka«.

The Radio Dept. är ett band som bryr sig och därför är de så tacksamma att bry sig om. När jag lyssnar på dem så får jag känslan av att låtarna är skrivna och inspelade med ett stort stort hjärta, att det inte bara är något som slängts ihop på några kvällar för att hänga med i den senaste hypen.

»The Worst Taste In Music« är en fulländad singel. Inte ens tre minuter lång så lämnar den dessutom lyssnaren helt otillfredsställd, precis som The Radio Dept. alltid gör."


Dessutom...jag trodde jag hade bestämt mig för att Death Cab For Cutie inte var min kopp av té. Men sen spelade Anne in deras låt "Transatlanticism" på en blandskiva. Och insåg att det var en låt som varit med i ett avsnitt av Six Feet Under som jag gillat väldigt mycket men jag visste inte vilka det var. Men nu vet jag och låten är fantastiskt vacker. Även fast jag vet att relationen till tv-serien och personen bakom blandskivan kan vara en starkt bakomliggande faktor till mitt tycke också. "I need you so much closer"

3 kommentarer:

Anonym sa...

du måste lyssna på låten "bend to squares" mkt bra.

Anonym sa...

det är rent av förskräckligt att åka runt i omvärlden utan soundtrack. min freestyle har inte fungerat på ett år nu men jag har inte råd att fixa den, så jag vet vad du menar! fick låna zetas freestyle härom veckan och det var helt fantastiskt! jag känte INTE ett behov att trampa ner människor eller knuffa dem hit och det... underbart!

Johanni Sandén sa...

kerstin: ja, laddade hem den; den var mycket bra :)

jenny: du borde önska dig när du fyller år!

abbe: ja kanske gör jag det eller så gör jag det inte. den som lever får se! men tack för att du bryr dig!