torsdag, februari 02, 2006

En elektrisk stöt som skakar om ens sinne

Den tyske romantikern E.T.A Hoffman sa en gång nåt i stil med att "litteraturen ska vara som en elektrisk stöt som skakar om ens sinne" och jag tycker det är så briljant sagt. Man borde egentligen ha en sådan fundamental inställning till alla kulturyttringar. Känner man inte en sådan elektrisk stöt borde man kasta det bakom sig och bara fortsätta framåt. Men istället verkar vår kultur i någon sorts halvapatiskt tillstånd där de mesta slentrianmäsiga ursäkter till kultur bara slinker igenom vårat medvetande utan att någon kritiserar och ifrågasätter. Visst det finns några instanser i vårt samhälle där kultur fortfarande har den omedelbara effekten, men det är så försvinnande få. Vilket i och för sig gör dom ännu mer hedransvärda och älskvärda.

Det är när jag tänker på sånt här som jag mer och mer föröver min blick på fragment estetiken som inspirerar mig mer och mer de här dagarna. Alltså det "oavslutade" som bättre än det "fullständiga" och "färdiga" verket. Ungefär som när man går förbi en vattenpöl och solen snabbt med intensivt bländar en i ögonen. En kort stund av briljans.

Jag trodde att "Girl VII" var den låt med Saint Etienne som bäst visade på det uppenbara släktskapet mellan dom och The Embassy. Tills jag för några dagar sedan hörde den gamla Saint Etienne-dängan "Duke Duvet" en låt man får för sig The Embassy byggt hela sitt sound på. Alltså jag slutar verkligen aldrig att beundra Saint Etienne och deras underbara musik. Deras tre första album "Foxbase Alpha", "So Tough" och "Tiger Bay" är ett sådant trippel äss i absolut popperfektion. Lyssna bara på "Can't Sleep", "Kiss And Make Up", "Avenue", "Leafhound", "Like A Motorway" och "Hug My Soul". Helt fantastiskt.

Helt fantastiskt är också Differnets cover på The Embassys "It Never Entered My Mind" på nya Friendly Noise-samlingen "Are You Scared To Get Happy?". Alla som gör covers på The Embassy är hjältar i min bok. Har inte hunnit lyssna igenom resten av skivan men det jag hört verkar lovande.

Dagens låt: BoomBip - The Move

Inga kommentarer: