fredag, februari 17, 2006

Colossal Youth



Dagens klassiker: Young Marble Giants - Colossal Youth [album]

Young Marble Giants första och enda album från 1980 (fanns på demo redan året innan) verkar skönja en ny morgon av inspirerade lärljungar inom svensk indie just nu. Men det kanske inte är framför allt deras inflytelserika och minimalistiska post punk-ljudbild som har tagits i aktning utan mer själva låtarna. På Differnets andra album som kom förra året fanns YMG's 'Searching For Mr. Right' med i en suggestiv version med en elektronisk klangbild som gav originalet en ny dimension.

Friendly Noise-samlingen 'Are You Scared To Get Happy?' som kom för några veckor sedan gjorde Action Biker en briljant orgelelectro-makeover av YMG's 'Eating Noddemix'. Det framstår för mig inte så konstigt att Young Marble Giants kommer fram som ganska inflytelserika i dagens indielandskap där elektroniska inslag blir allt vanligare. Inte för att att dom är direkt elektroniska. Men med sin trummaskin, avskalade sound och enkla popmelodier så är dom ganska tacksamma för fri omtolkning och inspiration i nya mer moderna, eller ska jag säga tidstypiskt elektroniska, kostymer.

Värt, eller kanske ovärt, att nämna i sammanhanget är att Young Marble Giants också varit inspiratörer i en liten annan musikalisk sfär. Nämligen i grungen. Courtney Love's Hole gjorde en gång i mitten av nittiotalet en cover av YMG's "Credit In The Straight World" och finns på deras bästa album "Live Through This". Det visar på Young Marble Giants breda tolkningsomfattning. Köp eller ladda hem deras förträffliga 'Colossal Youth' idag och upptäck ett av 2006 mest inflytelserika band från 1980.



Här växte jag upp. Shit, vilken idyll. Jag ska spendera den här helgen där.

Dagens låt: Kings Of Convenience - Homesick

5 kommentarer:

Anonym sa...

ny blogg
http://emilia023.blogg.se/
men den kanske dör den med...

Johanni Sandén sa...

asså du borde nästan ställas in för rätta för bloggmord!

Johanni Sandén sa...

ok. hälsa götet från mig! får se när jag kommer ner å hälsar på. men någon gång i vår ska det bli!

Anonym sa...

min tå är bara fin nuförtiden. bra undanflykt för jobb etc. ska vi åka till göteborg?

Johanni Sandén sa...

god bless your toe! vi får prata om din tå och en eventuell göteborgstripp imorgon!