lördag, november 12, 2005


Ok, Tough Alliance igår var nåt av de bästa jag sett i hela mitt liv. Kalla mig gärna lättpåverkad och naiv men jag har aldrig sett något liknande i hela mitt liv. Det var som om dom letat sig in i mitt huvud och tagit reda på hur det ultimata liveframträdandet ska se ut.

Det var så intensivt och det var så mäktigt. Jag tror det var över på en kvart-tjugo minuter. Under den tiden stod jag först på DJ-båspodiet och skrålade, sen upp på scenen, sen ner i publikhavet igen och sen tillbaks till podiet och jag och Johan la armarna om varandra när dom körde 'Holiday'.

Samtidigt som det var TTA's egen spelning så kändes det som en stor hyllning till The Embassy. Jag förstår dom. Embassy är vår tids största popgrupp. Dom körde en skitbra "cover" på deras 'Some Indulgence'; vida överlägsen Cat5's eurodiscoremix.

Och, fan, när dom körde 'Take No Heroes' och alla hjältar som flimmrade förbi på skärmen. Ian Curtis, Brian Wilson, Henrik Berggren, Snopp Dog, Vic Godard, Jackie Wilson, Buzzcocks, Ice Cube osv...och då var det bara första låten, jag var helt såld direkt. Det är som om dom visste alla mina svaga beröringspunkter och tryckte på dom allt vad dom bara hade.

Shit. Hur ska jag kunna gå på en "vanlig" konsert efter det här? Ett band som står med sin gitarrer och harvar? Det går nog inte. Den enda konserten jag ska gå på nu är The Embassy på Berns den 2 december. Men det är jag helt övertygad om att det inte kommer att bli en "vanlig" konsert.

Inga kommentarer: