måndag, september 19, 2005


Jag borde självklart, självklart gör klar min uppgift att måla upp våndan och tragedin av att föräldrarna Iokaste och Laios måste göra av med sin son Oidipus för att oraklet förutspått att han ska mörda sin far och äkta sin mor.

Men just nu är jag helt fast i att läsa Natalia Kazmierska otroligt underhållande kulturkrönikor på Expressen. Det är onekligen kritik på allra högsta niva. Bäst i Sverige just nu skulle jag vilja hävda.

Jag hade visserligen svårt för henne till en början. Jag kände inte till henne alls när hon blev medlem i panelen på Studio Pop i SVT. Tyckte mest att hon var lite störig. Men när jag började läsa det hon skrev på Expressens kultursidor höjdes min respekt för henne avsevärt och nu hävdar jag alltså att hon är kanske Sveriges bästa kritiker.

Det finns ingen som fullkomligen kan spy ner i text knivskarp kritik mot den självutnämnda kulturelit som härskar framför allt här i huvudstaden. Hon verkligen klär av sina offer och ställer ut dom i pinsamhetens ljus. Det är inget annat än total briljant kritik av sällan skådat slag inom svensk media. Phuh. Ok tillbaks till min uppgift nu.

Och okej, jag måste också, kanske lite motvilligt, erkänna att jag är lite småkär i Natalia. Svårt att inte bli i en tjej som skriver smart kulturkritik, har integritet i allt hon gör samt har helt oklanderlig klädstil.

Visst önskar jag att hon skulle bli min. Men samtidigt är jag ganska nöjd över att hon gängat sig med den förträfflige författaren Per Hagman. Vilket visar att hon har bra smak vad gäller killar också.

1 kommentar:

the lost feeling sa...

natalia kazmierska må vara snyggast i sverige men hon är galen som en påse ormar!