måndag, maj 04, 2009

"We say the marketplace is a false creation"

Klas Senatus Sjögren skriver bra och spännande om BBC-dokumentären Do it yourself - the story of Rough TradeThe Jet Set Junta. Inte för att jag sett dokumentären men för att den behandlar ett intressant ämne. Rough Trade var inte bara ett skivbolag som släppte musik med bra artister. Dom stod också upp för vissa estetiska och politiska ideal som gjorde dom speciella inte bara inom musibranschen under 80-talet i stort, utan även inom den amerikanska och brittiska punk- och indievärlden.

Just det tar Klas upp i sin text. Han skriver att i "somliga sekvenser, som den när Travis utfrågas om varför han sparkade Richard Scott eller om konkursen, ser man en mindre attraktiv, defensiv och företagsmässig sida av honom som jag har svårt att förlika mig med. Mannen som en gång släppte skivor med This Heat och the Young Marble Giants säkrar nu sin pension med retrorebellerna the Strokes och the Libertines. Det står klart att den som väljer att arbeta i musikindustrin, förr eller senare kommer att kompromissa med sina ideal och det skär aningen i hjärtat."

Nog kan jag ge honom rätt i sak att Rough Trades skivutgivning under 2000-talet inte varit i närheten av de estetiska ideal som rådde under 80-talet. Från dåtidens banbrytande postpunk till dagens tillrättalagd garagerock är det en stark skiljelinje. Men jag delar nog inte hans pessimistiska syn att det finns någon slags regel om att alla verksamma inom musikbranschen, utan undantag, någon gång kommer att tumma på sina ideal.

Om man som jag inte sett BBC-dokumentären men vill läsa mer om Rough Trade så rekommenderar jag varmt Rob Youngs bok om det klassiska skivbolaget. Fullt med fina bilder, skivomslag och en bra historia.

Inga kommentarer: