onsdag, januari 07, 2009

Skilda världar.

Samtidigt som jag, på eget bevåg, genomlider Grammisgalan sitter jag och planlöst surfar runt för att stå ut. När jag besöker Aftonbladets hemsida möts jag av en otroligt lustig men också ganska vidrig grej. Ganska typisk för kvällsjournalistik, javisst, men jag kunde inte låta bli att reagera.

Huvudnyheten jag möts av är att "Europa fryser". Medan det är bitande vinter i delar av Europa så har många värmesystem stängts av på grund av gaskonflikten mellan Ryssland och Ukraina. I tv-inslaget intill artieln hävdar man att kylan tagit 10 människors liv. Hur sanninsenlig den artikeln låter jag vara osagt.

Men man får väl fråga hur Aftonbladets internetredaktörer tänkte när dom under den artikeln hade lagt nyheten om att många svenskars Thailands-semestrar regnar bort. Visst det har en väderkoppling. Men kom igen! Hur jävla opassande får man vara? Som grädde på mossen så är en av Thailand-artikelns källor "mediaprofilen" Alex Schulmans blogg. Han skriver:

"Det värsta? Att det inte ens finns hopp om sol. Ibland kommer en regnskur, och då rafsar vi ihop boken och solkrämerna och letar efter ett tak att ställa oss under. Och så står vi där och väntar tillsammans med övriga gäster. När det slutat regna går vi ut igen. Ut till mulenheten."

Jag är övertygad om att de familjer i Bulgarien som blivit av med sin värme när graderna sjunkit ner till minus 25 tycker otroligt synd om Alex Schulman och de andra 30 000 svenskar som måste spendera januari i Thailand där det är lite mulet för tillfället.