tisdag, december 23, 2008

Skändlighetsutställningen.



Jag läser J G Ballards Skändlighetsutställningen för tillfället. Den är ömsom väldigt bra och ömsom ganska tråkig. Ojämn. Men så är det ju också en "experimentroman" bestående av en mänga korta noveller runt ämnena sex, våld och kändisskap. Det blir ju som det blir. Mest förtjust är jag i Ballards egna kommentarer till novellerna som kommer i slutet av varje kapitel. Så här kan de se ut:
Överallt i världen har stora muséer gett efter för Disneys inflytande och själva förvandlats till nöjesfält. Det förflutna, vare sig det rör sig om renässansen i Italien och antikens Egypten, omskapas och homogeniseras till sin mest lättsmälta form. Desperat sökande efter något nytt men missnöjda med allt som inte är välbekant omkoloniserar vi forntid och framtid. Samma trend kan ses i mellanmänskliga relationer, i hur människor förväntas förpacka sig själv, sina känslor och sin sexualitet i attraktiv och omedelbart tilltalande former.
och här en del ur en av de komprimerade romanerna med titeln Imaginära perversioner:
Numera är sex en konceptuell handling; det är förmodligen bara i termer av perversioner vi alls kan få kontakt med varandra. Perversioner är fullständigt neutrala, avskurna från varje koppling till psykopatologin - de flesta jag har prövat är i själva verket omoderna. Vi måste konstruera en serie imaginära sexuella perversioner bara för att hålla i gång aktiviteten.
Så. Very postmodern.

(Om jag har tid och lust så kommer jag i mellandagarna lägga upp någon slags 2008-best of som jag brukar. Men det är, som sagt, om jag har tid och lust.)

God Jul!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade INTE någon haschpsykos när jag var sju. Nej nej. Jag var bara lite, eh, speciell. Och ja!Det är klart du ska göra en best of 2008-lista eller dylikt. Det tycker jag bestämt. Förresten önskade jag dig god jul i ett sms som aldrig kom fram (råkade skicka till ditt nummer där du heter "Johanni" och inte det vanliga Nordman-numret). Så god jul i efterskott, och gott nytt!

Johanni Sandén sa...

Ok. Done and done.