torsdag, augusti 10, 2006

Vad heter du på MySpace?

Följande text går att läsa på det Göteborgsbaserade skivbolaget Service hemsida:
Myspace is an internet inside the Internet, but with pyramid scheme-like features, full of targeted adverts based on detailed logs of its users' preferences and personal information, and in the hands of super capitalist Rupert Murdoch. Why not instead link a personal web site to your friends' and decide about it's content, free from ads and in no-one's control except yours?
Nej, det går inte att ta miste på. Service ställningstagandet emot musikbranschens just nu mest omtalade och populäraste lyssnarkanal fullkomligen briserar av DIY-estetik. Det är den kompromisslöshet vi är vana vid att dom praktiserar hela tiden men sällan blir det så uppenbart som i detta "statement".

Myspace skulle ju annars lätt kunnas tas för något nydanande och revolutionerande som ett "rebelliskt" skivbolag som Service skulle alliera sig med snarare än opponera sig emot. Men Myspace har blivit lite av ett fenomen som handlar mer om nyhetens behag och sensationen av något som går emot musikbranschen invanda distributionssätt än om själva musiken.

Ett band som Arctic Monkeys gjorde ju kometkarriär genom Myspace utan att släppt en enda singel och jag har själv svårt att de det stora med det bandet. Att det blivit så populärt kan ha mycket med att göra att folk tror att det här är deras "egen grej" utan inblandning från de stora bolagen och företagen. Men så är knappast fallet. Tvärtom. Myspace är en reklamjätte inte alls på något vis alternativ eller underground om någon nu fått för sig det. Här är några siffror från en artikel i Advertising Critic:

- Myspace accounts for 4.46% of all internet traffic and 80% of all social networking traffic (Reuters, July 11, 2006)

- Newscorp (owner of Myspace) is hosting a summitthis week in Pebble Beach. Bono, Bill Clinton, Tony Blair, Al Gore, John McCain and many other dignitaries will speak to top Newscorp management and investors. The only non-celebrity hosted panel will be a panel hosted by Myspace users discussing their generation and Myspace.

- Myspace’s revenue is expected to be $1 billion by 2010, compared to the $47 million it made in 2005.
Det nämns också i den artikeln hur sidan på många olika sätt distribueras och hur de tack vare att människor tipsat om sidan från mun till mun lyckats skapa känslan av "ett fenomen som bara ungdomarna pysslar med". En mycket smart taktik som ger kidsen känslan av att de måste vara med för att Myspace är det nya och häftiga.

På så sätt så bidrar Myspace med att precis som de stora skivbolagen att utarma alternativen och mångfalden av kanaler. Internet har ju fört med sig den goda saken att musikartister fått nya och annorlunda sätt att sprida sin musik. Myspace verkar för en utarmning av de olika spridningssätten.

Kritikern och musikartisten Billy Rimgard (aka Mr. Suitcase) skriver följande på sin blogg Beneath A Steel Sky:

Det fanns en tid när folk frågade »Aha, har du en hemsida?« när jag sa att jag spelade in lite låtar. Nu frågar de istället »Aha, vad heter du på MySpace?«. Den där »tiden« som fanns var för ett år sen. Måste man ha MySpace för att existera numera? Jag är av naturen skeptisk till standardisering på det sättet. Särskilt eftersom MySpaces business model av vad jag har förstått är att sälja konsumtionsprofiler till andra företag. Pattern recognition. Jojo. Alla som kan sin William Gibson vet vad sånt kan leda till (»the warm wet life in Alison Shires«!). Men det är lite som med kundkort hos ICA eller Konsum: Antingen har man det och blir lurad eftersom de knyter en massa band till en som man inte vill ha, eller så har man det inte och blir lurad eftersom man får pröjsa mer. Damned if you do, damned if you don’t.
Det finns många sätt att visa upp sin musik på nätet. Myspace är ett försök att samla alla på ett ställe och stoppa alla i en och samma mall. Jag läste nyss på Aftonbladet att porrstjärnan Jenna Jameson hade en användare på Myspace. Jag kan tänka mig att flera grupper inte gillar tanken av att hänga på samma community som henne. So do it yourself!

1 kommentar:

Anonym sa...

Så klart har det här inget med ditt inlägg att göra men han som skriver är bitter och ibland väldigt rolig och jag är ganska full...

http://bloggfrossa.blogspot.com/