söndag, april 02, 2006

Pessoa



Haha, Fernando Pessoa tycker synd om mig:

"Jag tycker mera synd om dem som drömmer om det sannolika, det verklighetsanknutna och det näraliggande än om dem som fantiserar om fjärran och främmande ting. De som drömmer grandiosa drömmar är antingen dåraktiga och tror på det de drömmer, och följaktligen lyckliga, eller också är de vanliga enkla fantaster för vilka fantasierna är en själens musik som vaggar dem till ro utan att betyda något. Men den som drömmer om det möjliga löper en reel risk att drabbas av en verklig desillusion. Jag kan knappast bli särskilt ledsen över att jag inte har blivit kejsare i Rom, men jag kan sörja över att jag aldrig ens har talat med sömmerskan som alltid viker om hörnet och går in på tvärgatan till höger vid niotiden. Drömmen som lovar oss det omöjliga berövar oss detta just därför att vi omöjligen kan få det, men drömmen som lovar oss det möjliga tränger sig in i våra liv och överlåter uppgiften att lösa problemet åt oss. Den ena drömmen lever fritt och oberoende, den andra är underkastad omständigheterna i det som händer och sker."

Dagens låt: Håkan Hellström - Båda Sidor Nu

2 kommentarer:

Anonym sa...

det var jättebra skrivet. vad är det för bok?

Johanni Sandén sa...

det är från hans bok "orons bok" som är helt galen och bra. den måste du skaffa! lyssna bara på den här biten:

"Orden som jag växlar med de människor som jag vanligtvis eller ovanligtvis träffar blir yttranden för vilka jag egentligen skulle behöva ett lexikon, men som jag ändå delvis förstår. De talar, de uttrycker något, men det är inte om sig själva de talar och det är inte sig själva de uttrycker. De är, som jag sa, ord, och de avslöjar ingenting, de bara antyder."